Wednesday, February 21, 2007

Η ζωή (μου;) μέσα από πέντε πόιήματα

Με προσκάλεσε ο reader's diggest (diavazo.blogspot.com) να πάρω μέρος στο παιχνίδι των πέντε φράσεων που περιγράφουν σκέψεις και συναισθήματά μου. Τον ευχαριστώ.
Επέλεξα, λοιπόν, πέντε αποσπάσματα -φράσεις από ποιήματα αγαπημένων ποιητών

1. Πίσω
απ΄των βιβλίων τα κάγκελα
φυλάκισα τα ρόδινα
των ημερών μου πρόσωπα

2. Στάχτη το είδωλο* για σάρωμα, με τα σκουπίδια

3. Φτάνει ως το λιμάνι,
φτάνει ως το καράβι,
φτάνει ως τα κατάρτια,

μα δεν φτάνει ψηλά στο φεγγάρι.

4. ... Με τη μεγάλη μου στολή,
με τα χρυσά μου τα γαλόνια
και τα χρυσά μου τα παράσημα,
θάγραφα μιαν αρμονικότατη καμπύλη
από το τέταρτο κατάστρωμα
μες τα νερά,
έτσι με τα χρυσά μου
σαν αστήρ διάττων
σαν ήρως ανεξήγητων θαυμάτων

5. ... Ενώ το πλοίο πλέει (ή δεν πλέει;)
τον πλοίαρχο απ΄ το μπράτσο αρπά κι αχνή και κρύα:
"- Γροίκησα σαν κάποιο τίναγμα..." του λέει.
"- Μα βέβαια, βυθιζόμεθα, Κυρία!..."

Δεν θα προσκαλέσω με τη σειρά μου πέντε άλλους bloggers να συνεχίσουν με τις δικές τους πέντε σκέψεις. Κάνω μια παρέκκλιση των κανόνων του παιχνιδιού και απευθύνω ανοιχτή πρόσκληση προς όλους να αναγνωρίσουν τους ποιητές των πιο πάνω στοίχων. 'Αλλωστε κι αυτός ίσως να είναι ένας τρόπος αυτοπαρουσίασης...

19 Comments:

Blogger Alexandra said...

3. ο βυθός,
μίλτος σαχτούρης.

(ονειρικό ποίημα...)

Wednesday, February 21, 2007  
Blogger Μανος Κοντολεων said...

"Ένας ναύτης ψηλά
στα κάτασπρα ντυμενος
τρέχει μες στο φεγγάρι..."


Συνέχισε εσύ Alexandra κι ας ξετυλίξουμε το ποίημα μέχρις ότου βρεθεί και η ταυτότητα των άλλων ποιητών.

Wednesday, February 21, 2007  
Blogger Dimitris Stefosis said...

Αχ, κύριε Κοντολέων... μας αποκαλυφθήκατε όσο ποτέ άλλοτε... διότι πατρίδα μας (αξίζει να) είναι η ποίηση...

η οποία, όμως, δεν πρέπει να μας φυλακίζει (όπως τον Τάσο Λειβαδίτη στο πρώτο απόσπασμα - δεν είμαι βέβαιος ότι είναι όντως δικοί του οι στίχοι, αλλά θα μπορούσαν...), ούτε να μας οδηγεί στο "Βυθό" (του Σαχτούρη, στο τρίτο απόσπασμα)...

Η ποίηση είναι εντέλει μακρύ ταξίδι αυτογνωσίας με "Το πλοίο" του Γιάννη Σκαρίμπα (στο πέμπτο απόσπασμα)... Το πλοίο που μπορεί να ονομάζεται "Kλεοπάτρα", "Σεμίραμις" και "Θεοδώρα" (όπως εκείνα του Αλέξανδρου Μπάρα στο τέταρτο απόσπασμα) εώς ότου κάποτε φτάσουμε (;) "Εις τα περίχωρα της Αντιόχειας" του Kωνσταντίνου Καβάφη (στο δεύτερο απόσπασμα)...

Κι αν στη διάρκεια του ταξιδιού απωθήσουμε στα βάθη της μνήμης (όπως προφανέστατα εγώ) στίχους, σαν αυτούς του πρώτου αποσπάσματος, είναι για να ξορκίσουμε την πιθανότητα να αποδειχθούν αληθινοί...

Δε συμφωνείτε μαζί μου ότι η ποίηση είναι η μόνη συμπαντική δύναμη που μπορεί να ενώσει άρρηκτα, όπως απόψε, ένα (δικό σας) γλαυκό ανοιξιάτικο ξημέρωμα στο Πήλιο με το (δικό μου του αθέου) μυσταγωγικό σούρουπο στους πρόποδες του σαμοθρακιώτικου χειμωνιάτικου Σάου;

Και είμαι βέβαιος ότι κι εσείς, όπως και η Αλέξάνδρα, γνωρίζετε ότι ο Μενέλαος Λουντέμης έγραψε κάπου ότι τα ομορφότερα μάτια είναι τα κόκκινα (αυτά της κοπέλας στο ποίημα του Σαχτούρη...)

Όχι, δε βυθιζόμαστε, κύριε Κοντολέων...

Wednesday, February 21, 2007  
Blogger Μανος Κοντολεων said...

dimitris stefosis

Δεν βυθιζόμαστε, λοιπόν...
Ωραία. Κι έτσι "... σφύρα καράβι* αργήσαμε" -πάλι με ποιητού λόγια θα απαντήσω.Ποιος είναι;
Και μένει ακόμα να βρεθεί το όνομα εκείνου που έγραψε το α' απόσπασμα, μιας και δεν είναι του Λειβαδίτη.

Wednesday, February 21, 2007  
Blogger Dimitris Stefosis said...

Να, βλέπτε ακόμα κι ο απαισιόδοξος Καρυωτάκης είχε μια στιγμή αισιοδοξίας... Έγραφε, αναφερόμενος στα ταξίδια και τα πλοία: "κι αν φτάσουμε όπου πάμε,/ στάσου λίγο, μα ύστερα/ σφύρα να φεύγουμε όλο"... Έτσι, τουλάχιστον, (θέλω να) τον ερμηνεύω εγώ... Υποθέτω κι εσείς, αφού επιλέξατε το συγκεκριμένο στίχο ως συνέχεια αυτού του γοητευτικού παιχνιδιού ευαισθησίας και φαντασίας...

Thursday, February 22, 2007  
Blogger Μανος Κοντολεων said...

dimitrios stefosis

Μα ασφαλώς και δεν είμαι απαισιόδοξος. Όσο, άλλωστε υπάρχουν άνθρωποι που αναγνωρίζουν στοίχους ποιητών!...
Αλλά, αφού το α' απόσπασμα παραμένει ακόμα δίχως ταυτότητα, τί θάλεγες αν σου υποσχόμουνα πως "Θ' αφήσω / τη λευκή χιονισμένη κορυφή / που ζέσταινε μ΄ ένα γυμνό χαμόγελο / την απέραντη μόνωσή μου" αν τελικά θα ήσουνα εσύ που θα ανακάλυπτες το ποίημα;

Thursday, February 22, 2007  
Blogger ange-ta said...

Με πρόλαβαν άλλοι για τα ποιήματα.
Αν και δύσκολο δεν ήταν καθόλου,
σε ειδικό κουτάκι στον google τοποθετείς δυο τρεις λέξεις
και νατος ο ποιητής φανερώνεται.
καλό βράδυ

Thursday, February 22, 2007  
Blogger Μανος Κοντολεων said...

ange-ta
Ακόμα κι έτσι, τι σημασία έχει; Η επαφή και η υπενθύμιση είναι που έχει ουσία. Ο τρόπος που επιτυγχάνεται -τότε με το ξεφύλλισμα βιβλιών, τώρα με το σερφάρισμα - δεν μας αφορά.
Παρόλα αυτά, εγώ προσπάθησα να ακολουθήσω τη δικιά σου μέθοδο και δεν κατάφερα τίποτε. Κάνω κάτι λάθος ή μήπως ο ποιητής του α΄αποσπάσματος δεν είναι μέσα στα αρχεία;
καλή μέρα

Thursday, February 22, 2007  
Blogger Dimitris Stefosis said...

Κύριε Κοντολέων,
η (αληθινή) ποίηση γράφεται από "παιδιά" για παιδιά... Παιδιά που ζωγραφίζουν πέτρες σε μια αμμουδιά της Σάμου, π.χ. ...
Γράφει η Wisłwa Szymborska: "Απολογούμαι στο Τυχαίο που θεώρησα Αναγκαιότητα/ Απολογούμαι στην Αναγκαιότητα αν έκανα λάθος/Ας μη θυμώσει η Ευτυχία που την έκανα δική μου... (δε γνωρίζω εάν το συγκεκριμένο ποίημα έχει αποδοθεί στην ελληνική, η ερασιτεχνική μεταγλώττιση από την πολωνική των πρώτων στίχων του ποιήματος "Κάτω από ένα μικρό άστρο" από εμένα)...
Και λέει ο (λιγότερο γνωστός) Ούγγρος ποιητής Sándor Csoórsi: "Και πάντα διαβάζω τις λέξεις/ από τα κλειστά τους χείλη... (μεταγλώττιση, επίσης, δική μου)...

Thursday, February 22, 2007  
Blogger Μανος Κοντολεων said...

dimitris stefosis

Η παιδική ηλικία έχει οριστεί από τους ενήλικες ως σύμβολο αθωότητας.
Για τα άτομα που τη ζούνε (τα ίδια τα παιδιά, δηλαδή) είναι εποχή σύγκρουσης και ιδιότυπης αμφιβολίας.
...Α, και το α' απόσπασμα -ας το πάρει το ποτάμι- είναι από την "Εαρινή Συμφωνία" του Ρίτσου

Ευχαριστώ για τη συντροφιά

Friday, February 23, 2007  
Blogger Dimitris Stefosis said...

Μα, όπως καταλάβατε, δεν αναφέρθηκα τυχαία στη Σάμο...

Ούτε επέλεξα χωρίς λόγο τους στίχους των Κεντροευρωπαίων ποιητών...

Και είμαι βέβαιος ότι αγαπάμε εξίσου εκείνον που έγραψε:

Ω, που έζησα μια ζωή συγκεχυμένη, ακαθόριστη σαν/ ένα όνειρο που το ξεχνάς το πρωί και μετά το ξανα-/ θυμάσαι, μέχρι που δεν ξέρεις αν ήταν όνειρο ή το/ ίδιο το πεπρωμένο. Και είδα τ' ανοιχτά παράθυρα/ σα μεγάλα βιβλία της ερημιάς /όπου διάβασα το ποτέ και το τίποτα. Κι έπρεπε εγώ απ'/ αυτό το ποτέ και το τίποτα/ να φτιάξω μιά ποίηση για πάντα.

Ελπίζω να γράφετε συχνότερα στο ιστολόγιό σας...

Friday, February 23, 2007  
Blogger ange-ta said...

Καλησπέρα μάνο,
έχεις κάθε δίκιο.
Πέρασα ενα πολύ ωραίο βράδυ ψάχνοντας τα ποιήματα, τα οποία είναι μία εκλεκτή επιλλογή. Ανακάλυψα και πολύ ωραίες ιστοσελίδες με ποίηση. Το πρώτο ποιήμα δεν το βρήκα, αλλά από το περιεχόμενο, θα μπορούσε να είναι ο Φάουστ, αλλά η ποίηση δεν είναι το φόρτε μου.
Με τη ευκαιρία της πάσας προς εσένα του Αναγνώστη, σε διάβασα και σε βρήκα έξοχο

Friday, February 23, 2007  
Blogger Μανος Κοντολεων said...

dimitris stefosis

Ναι, ασφαλώς κι ο Λειβαδίτης είναι από τους αγαπημένους μου.
Αλλά μη με κατηγορείς πως δεν γράφω συχνά εδώ. Η ευκολία της δημοσίευσης που φέρνει ο ιστοχώρος με φοβίζει.'Αλλωστε είμαι χορτάτος από δημοσιεύσεις, άσχετα αν όλα αυτά τα βιβλία...

δεν σε έκαναν

ange-ta

να με έχεις ανακαλύψει πριν από την πρόσκληση του αγαπητού μας Αναγνώστη.

Καλές αναγνώσεις

Friday, February 23, 2007  
Blogger ange-ta said...

κάλιο αργά παρά ποτέ

Saturday, February 24, 2007  
Blogger Μανος Κοντολεων said...

ange-ta

Σωστά... Ποτέ δεν είναι αργά

Saturday, February 24, 2007  
Blogger ange-ta said...

Καλησπέρα Μάνο,
υπέροχα τα διηγήματά σου, σχεδόν έρωτας.
Δεν συγχωράω το εαυτό μου, που δεν τα ήξερα!
Τώρα εχω μπλέξει με ιστορία, και με τον Σολωμό, λόγω Τριαρίδη, με τη πρώτη ευκαιρία θα διαβάσω και άλλα βιβλία σου. Σκέφτομαι, ότι θα είναι εξ ίσου ωραία.
Ποιό Εργο σου αγαπάς πιο πολύ;

Wednesday, March 07, 2007  
Blogger Μανος Κοντολεων said...

Ευχαριστώ ange-ta... ή μάλλον χαίρομαι που επικοινώνησες με τα διηγήματά μου. Δεν με ξαφνιάζει δε, που δεν τα είχες ακουστά. Συμβαίνει συχνά και σε πολλούς λάτρεις της λογοτεχνίας να αγνοούν το έργο μου στον τομέα της "ενήλικης" λογοτεχνίας. Βλέπεις τα βιβλία μου τα "παιδικά" έχουν επισκιάσει τις άλλες μορφές έκφρασής μου. Αλλά εγώ -και κάποιοι ακόμα- ξέρουν πως τέτοιου είδους διαχωρισμοί προέρχονται από τα στερεότυπα της εποχής μας που εντέλει μας στερούν την πιο πλουραλσιτική μας πληροφόρηση.
Δεν μπορώ να σου πω ποια είναι τα πλέον αγαπημένα μου βιβλία. Άλλα ίσως αγαπά ο δημιουργός τους κι άλλα οι αναγνώστες τους. Πάντως εντός της αγοράς υπάρχουν τα δυο πρόσφατα μυθιστορήματά μου -"Ιστορία Ευνούχου" και "Ερωτική Αγωγή".
Ναι, παρακολουθώ την ενάσχολήσή σου με την ιστορία, τον Σολωμό και τον Τριαρίδη.
Για την ιστορία έχω να πω πως όσο πιο ελέυθερα κανείς τη μελετά, τόσο και περισσότερα αυτή του ιστορεί.
Για τον Σολωμό πως θαυμάζω την τεχνική του, το ταλέντο του και τα όσα σε κάποια ποιήματά του έχει ..."σολωμικά" κρύψει.
Για τον Τριαρίδη πως είναι ο σημαντικότερος συγγραφέας της γενιάς του, ίσως το πιο φωτεινό μυαλό του τόπου μας και μια από τις πιο μεγάλες καρδιές όλων των εποχών. Δες τον περισσότερο προσεχτικά. 'Η ίσως με πιο ανοιχτή ματιά. Τότε θα καταλάβεις τι εννοώ.

Wednesday, March 07, 2007  
Blogger ange-ta said...

Αχ Μάνο,
Εσύ που κοιτάς το κόσμο με τέτοια ευαισθησία, που γράφεις με ένα πινέλο ζωγραφικής, που μαζεύεις με τόση τρυφερότητα βότσαλο - βότσαλο τα λόγια άλλων συγγραφέων, που υποθέτω ότι γνώρισες, από συγγενείς σου το κάψιμο της Σμύρνης, που γνωρίζεις τον μεγάλο παππού τον Όμηρο, πως μπορείς να μιλάς έτσι για το Τριαρίδη;
Δεν είμαι εθνικίστρια και ξέρω τι μούτρο ήταν ο Κολοκοτρώνης, αλλά θεωρώ ύψιστη ύβρη να επιδεικνύεις δημοσίως την απέχθειά σου γι αυτούς που έσφαξαν και κυλίστηκαν στο αίμα για να σε ελευθερώσουν.
Όσο για το Σολωμό, επιμένω μέχρι θανάτου, ότι δεν έγραψε την Τριπολιτσά για να την υμνήσει, αλλά ακριβώς για να μη πέσει σε λήθη.
Ξέρεις τι είπε για μας ο Κίσιντζερ, ο οποίος γνωρίζει τα περί λαών πολύ καλλά γιατί έχει ειδικούς που τους αναλύουν και τους ερευνούν: «Οι Έλληνες; Πάρτε τους την ιστορία και τη θρησκεία και τελείωσαν!» Υ.Γ. είμαι παντελώς άθεη.

Αλλά σήμερα είναι η μέρα μας και χαιρετώ και κάθε άνδρα φεμινιστή, γιατί ο φεμινισμός είναι ιδεολογία και όχι σεξισμός!

Ζήτω λοιπόν οι σουφραζέτες, η Κλάρα Ζέτκιν, η Ρόζα βέβαια, η Μελίνα, οι μάγισσες που κάηκαν, ζήτω οι γυναίκες που ανέχτηκαν τις σιδερένιες κυλόττες του Μεσαίωνα, ζήτω οι ιέρειες!
Ζήτω η Κλυταιμνήστρα

Thursday, March 08, 2007  
Blogger ange-ta said...

Ζήτω, οι εκατοντάδες εκατομμύρια γυναίκες, που κοιτάνε με άφατη θλίψη τα άδεια βυζιά τους και τα τυφλωμένα (κυριολεξία) από την χρόνια πείνα παιδιά του!
Τώρα αυτό πως το ερμηνεύεις;; ως δόξα στη πείνα;;

Ζήτω ο μισθός του προέδρου της Νovartis (36,7 εκ. €!! Ετησίως με συμβόλαιο μέχρι το 2009)

Thursday, March 08, 2007  

Post a Comment

<< Home